JEDNA SZKOŁA - WIELE MOŻLIWOŚCI ::PRAWO - PRZYJAŹŃ - TOLERANCJA

Logopeda

28 września 2013 20:00 | Logopeda

Kącik porad logopedycznych.

"Jedzie pociąg – czu czu czu 

Trąbka trąbi- tru tu tu 

A bębenek – bum bum bum 

Na to żabki – kum kum kum 

Woda kapie – kapu kap 

Konik człapie – człapu człap 

Mucha brzęczy – bzy bzy bzy 

A wąż syczy – sss sss sss..." 

 

O tym, jak ważnym aspektem naszego życia jest porozumiewanie się, nie trzeba nikogo przekonywać. Bez mowy człowiek miałby problemy z wyrażaniem swoich potrzeb, komunikowaniem się z drugim człowiekiem, uboższe byłyby kontakty z rodziną i z przyjaciółmi. Mowa, podobnie jak chodzenie, jest umiejętnością, której dziecko musi się nauczyć. Ważne jest jednak, aby opanować ją na jak najwyższym poziomie. Chodzi tu przede wszystkim o zasób słów, poprawność wymowy, odpowiednią intonację, akcent - to wszystko, co pomaga nam przekazać nasz komunikat bardzo precyzyjnie. Dużą rolę odgrywa tu najbliższe otoczenie, w którym dziecko przebywa. To ono jest pierwszym przekaźnikiem wzorców prawidłowej lub nieprawidłowej mowy.Badania wykazały, że dzieci, które mają problemy logopedyczne, zwykle mają również kłopoty z nauką już od początku edukacji. Z powodu wady wymowy źle wymawiają poznawane litery, źle je odczytują i tak też zapisują. Wolniej uczą się czytać, mają trudności ze zrozumieniem tekstu i niechętnie odpowiadają na pytania nauczyciela. Często są też wyśmiewane przez kolegów, co powoduje osamotnienie i obniża poczucie własnej wartości.Rozwój mowy można usprawnić dzięki ćwiczeniom narządów mowy – języka, warg i podniebienia. Im lepiej będą wygimnastykowane, tym sprawniej poradzą sobie z wymową trudnych dla dziecka głosek – sz, z, cz, dz, r.Ponieważ dzieci najszybciej i najchętniej uczą się poprzez zabawę, również i takie ćwiczenia powinny być zabawne i przyjemne. Ich ilość i długość muszą być dostosowane do chęci i możliwości dziecka. Z trzylatkiem można ćwiczyć codziennie przez 5 minut, ze starszym dzieckiem – dłużej. Nasi uczniowie mają zajęcia logopedyczne raz w tygodniu indywidualnie bądź w parach, a dobór i kolejność ćwiczeń są uzależnione od tempa i efektów pracy. Bardzo istotne jest również, aby dzieci ćwiczyły przynajmniej 10 minut dziennie w domu i pod okiem rodziców według instrukcji podanych przez logopedę.

 

 

Przeczytano: 1236 razy. Wydrukuj|Poleć znajomemu|Do góry